What's Brewing

En festivallogo som oser av øl og moro – uten å si ”øl”

Utfordring:
Profilér en ølfestival i Stavanger som ikke får lov å bruke ordet ”øl” i navnet eller markedsføringen sin.

Løsning:
Navnet ble "What’s Brewing” – hva er det som er i ferd med å skje? Og siden de fleste deltakende bryggeriene kommer fra utlandet, var et engelsk navn helt OK.

Siden What’s Brewing er en festival som hyller ”craft beer” – eller håndverksøl på godt norsk – var det på sin plass å lage en håndtegnet logo. Dessuten blir logoen håndverksmessig brukt på de fleste flatene den er synlig. Enten påføres den med sjablonger og spraymaling, eller så blir den overført med hjelp av silketrykk. 

I stedet for å protestere på rammene, tok de dem som en kreativ utfordring. All alkoholreklame ble unngått. I stedet ble festivalens program og deltakende bryggerier sladdet. Resultatet var at nysgjerrige mennesker selv fant fram til innholdet og spredte det på sosiale medier.

Festivalen ble på alle måter en suksess – selv om ordet øl aldri ble brukt. Samarbeidet med Bevillingsseksjonen var førsteklasses. Tilbakemeldingene fra bryggeriene var strålende, det samme var dommen fra publikum.       

Flere prosjekter fra What's Brewing

Melvær og Co