Sparebanken Vest

BSU-kampanje ble massiv Snapchat-suksess

Det er utfordrende å nå millenialsgenerasjonen i digitale kanaler. Likevel klarte vi å få 13.000 ungdommer til å swipe opp for å lese mer om boligsparing for ungdom. Det ga resultater! Suksessformelen? Kjapt og humoristisk innhold med målgruppen selv i hovedrollene.

Desember 2018 lanserte vi en BSU-kampanje for Sparebanken Vest. Målet var å fange oppmerksomheten til vestlendinger mellom 18-28 år og få dem til å åpne og fylle BSU-kontoen sin.

Utfordringen var å formidle budskapet på en måte som ikke ble oppfattet for polert, moraliserende og bankaktig. Vi måtte fange de unges oppmerksomhet raskt – og få dem til å forstå at dette er viktig.

Løsningen? Konseptet: ”Våkn opp! Ikke gå glipp av BSU!” ble dramatisert via film, stillbilder og gif-er. Vi viser ungdommer som gjør ”pranks” mot venner som har sovnet. Deretter lanseres hovedbudskapet raskt. For å gi innholdet det riktige uttrykket, briefet vi et utvalg av studenter som filmet ulike episoder med mobilen som senere ble klippet sammen av oss.

Kampanje i mange kanaler
I sosiale medier var dette en godt strukturert kampanje hvor målgruppen ble utsatt for budskap avhengig av hva de reagerte på (f.eks. kjøpsutløsende budskap etter å ha sett en film). Filmene ga mange tagginger og positive reaksjoner i kommentarfeltene. Kampanjen ble i tillegg kommunisert via e-post og mobilbank til eksisterende kunder. Google-annonser og relevant ”redaksjonelt” innhold som Sparebanken Vest produserte selv var også del av riggen.
 

Resultater:

Med mer enn 4 millioner annonsevisninger totalt og 400.000+ videovisninger mot målgruppen, kan vi regne med at alle i målgruppen ble eksponert for kampanjen.

• 13.000 ungdommer swipet opp for å lese mer fra Snapchat

• Besøket på BSU-nettsidene økte med 325 % sammenlignet med 2017

• Solid rekord i antall nye BSU-sparere – opp 156 % sammenlignet med 2017

Flere prosjekter fra Sparebanken Vest

Melvær og Co