Døde menn går i land – eller årets «Klar for sjøen»-kampanje. Nok en gang har vi fått lage sommerkampanjen til alkovettorganisasjonen Av-og-til.
Det skjer for mange ulykker med småbåter som føres av berusede «kapteiner». Målet for årets kampanje var å bevisstgjøre ikke bare båtførerne, men også passasjerene. Vi skal få dem til å si nei til å være med i båten til noen som har promille.
Denne gangen fikk vi med oss Janove Ottesen som skrev en egen låt til en litt bisarr film som har som mål å redde liv på sjøen. I filme dukker gjenferdet til en forulykket båtfører som opp og gjør kur til en ung pike. Heldigvis har hun vett på å si nei til å bli med i båten.
Arthur Berning gjør seg skummelt bra som gjenferd, og produksjonsselskapet Moxey har sørget for den rette filmatiske atmosfæren til dette alvorlige temaet.
I løpet av sommeren har kampanjen hatt mer enn 1.000.000 visninger på facebook, blitt sett av over 100.000 på TikTok, og sangen avspilt over 50.000 ganger på Spotify.