AV-OG-TIL

Klar For Sjøen-kampanjen ble en viral-hit!

Utfordring:
AV-OG-TIL er en kampanjeorganisasjon for å få folk til å bruke alkovett. Sommerkampanjen ”Klar for sjøen” har som mål å få færre til å drikke alkohol i båt. Hvert år dør rundt 30 nordmenn på sjøen – minst en fjerdedel av dem har promille.

Løsning:
En integrert kampanje bestående av:
• 2 filmer som viser hvor viktig det er å være edru når man legger til
• Et stunt hvor båtfolk som blåser grønt i promillekontrollen får båten vasket av en ”innsatsgruppe” av ungdommer
• Annonse
• Plakat

Resultat:
Av de to filmene ble filmen med Vegar Hoel i hovedrollen sett nesten 400.000 ganger på AV-OG-TIL sin facebook-side alene. Men det var filmen med den ukjente Jo Gill Næss som ble en skikkelig viral hit! I løpet av de første 24 timene ble den sett av over en halv million nordmenn! Men det var bare begynnelsen. Til slutt ble det over 32 millioner visninger på Facebook, YouTube og Vimeo (og da teller vi ikke Dagbladet, TV2, Business Insider, Aftenbladet og mange andre mediahus med egne avspillere).

Den ble også vist på nyhetssendinger i USA og Australia og ble sett av mennesker i så godt som alle land med en kystlinje. Den ble plukket opp av toneangivende bransjeorganer som Adweek, Design Taxi, Visualnews.com. Den vant også ”Video of the day award” på VOTD.com. The Guardian plasserte filmen på sin topp-ti liste over virale videoer. I Sterk Reklame tok den med seg to gull og hedersprisen Grand Prix.

Oppmerksomheten rundt kampanjen førte til mange henvendelser til AV-OG-TIL, og de fikk mange anledninger til å snakke om sitt budskap til aviser, TV og radio. Over 212 selvstendige saker ble skrevet om kampanjen på internett og i over 50 % av disse er kampanjens kjernebudskap også nevnt i tekst.

Flere prosjekter fra AV-OG-TIL

Melvær og Co